25 cze 2015

Beatrix Potter i świat zwierząt

Beatrix Potter jest jedną z moich ulubionych pisarek dla dzieci. Urodziła się w roku 1866 w Londynie w zamożnej rodzinie a jej wychowanie zajmowały się specjalnie zatrudnione guwernantki. Beatrix od małego dziecka interesowała się przyrodą, opiekowała się zwierzętami oraz szkicowała otaczającą naturę. Z wiekiem jej pasja przyrodnicza coraz bardziej się rozwijała, aby zawodowo się tym zajmować przeszkadzała jej płeć, środowisko naukowe nie akceptowało wówczas kobiet. Beatrix doczekała się uznania już po śmierci (odkryła nowy gatunek grzyba). Rodzicom nie podobały się zainteresowania młodej panny, która pragnęli dobrze wydać za mąż. Jednak sama zainteresowana miała zupełnie inne plany i poparcie ze strony dziadków potentatów bawełnianych. Z biegiem czasu coraz bardziej chce uniezależnić się finansowo od rodziców. 

Wydaje pierwszą opowieść dla dzieci pod tytułem „Królik Piotruś”. Pierwsze nakład książki liczył 250 egzemplarzy, a następne już 28 tysięcy. Powiedzieć można, że osiągnęła sukces. Zachęcona popularnością „Królika Piotrusia”, planuje następne historie przeznaczone dla najmłodszych. Oprócz pisania opowiastek, Beatrix zajmowała się wykonywaniem do nich ilustracji. 

Na przestrzeni lat pani Potter wydała i zilustrowała 23 bajki: 

Piotruś Królik (The Tale of Peter Rabbit, 1902)

Wiewiórka Orzeszko (The Tale of Squirrel Nutkin, 1903)

Krawiec i jego kot (The Tailor of Gloucester, 1903)


Beniamin Truś (The Tale of Benjamin Bunny, 1904)

Dwie niegrzeczne myszy (The Tale of Two Bad Mice, 1904)

Pani Mrugalska (The Tale of Mrs. Tiggy-Winkle, 1905)

Pasztet i foremka (The Tale of the Pie and the Patty-Pan, 1905)

Pan Jeremi Rybak (The Tale of Mr. Jeremy Fisher, 1906)

Królik srogi i zły (The Story of a Fierce Bad Rabbit, 1906)

Panna Mopcia (The Story of Miss Moppet, 1906)

Tomek Kociak (The Tale of Tom Kitten, 1907)

Kaczka Tekla Kałużyńska (The Tale of Jemima Puddle-Duck, 1908)

Samuel Baczko albo zwijany pudding 
(The Tale of Samuel Whiskers or The Roly-Poly Pud-ding, 1908)

Króliczki Flopci (The Tale of the Flopsy Bunnies, 1909)

Imbir i Kminek (The Tale of Ginger and Pickles, 1909)

Pani Tycia Myszka (The Tale of Mrs. Tittlemouse, 1910)

Typcio Drypcio (The Tale of Timmy Tiptoes, 1911)

Pan Rudzielec (The Tale of Mr. Tod, 1912)

Grzeczny Prosiulek (The Tale of Pigling Bland, 1913)

Wierszyki Krysi Pstrysi (Appley Dapply's Nursery Rhymes, 1917)

Jaś Wielkomiejski (The Tale of Johnny Town-Mouse, 1918)

Wierszyki Trusi Pietrusi (Cecily Parsley's Nursery Rhymes, 1922)

Prosiak Robinson (The Tale of Little Pig Robinson, 1930)

Obecnie te książeczki były wielokrotnie wydawane na całym świecie i należą od klasyki literatury dziecięcej, a kolorowe ilustracje w dalszym ciągu wzbudzają zachwyt.  







W 2007 roku wytwórnia Momentum Pictures nakręciła o autorce biograficzny film "Miss Potter", gdzie główną bohaterkę grała Renée Zellweger. I własnie ten film przypomniał mi o tych ciekawych opowieściach ze świata zwierząt i ilustracjach do nich. 


I własnie ten film przypomniał mi o tych ciekawych opowieściach ze świata zwierząt i ilustracjach do nich. W domu mam tylko jedną książeczkę "Pani Tycia Myszka", mam kupiła ją dla mojej siostry lecz i ja mile ją wspominam. Obecnie na rynku można zakupić, książkę "Powiastki Beatrix Potter" w której zebrane są wszystkie jej opowieści.


Mieliście kiedykolwiek styczność z bajkami tej autorki? 

2 komentarze:

  1. Film oglądałam, bardzo lubię filmy, w których pokazywany jest proces rodzenia się w głowach pisarzy ich powieści. Zawsze zastanawiało mnie dlaczego w książeczkach dla dzieci, wykorzystywany jest tak często motyw królika, ale potem przypomniałam sobie, że jedna z moich pierwszych historyjek, jakie napisałam jako dziecko była właśnie o króliku, a konkretnie "o króliku, który chciał został królem" ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Paulina Zawadzka4 lipca 2015 13:08

    Mam właśnie Powiastki Beatrix Potter i też bardzo ją lubię, podobnie moja córka. Ilustracje są przepiękne, bajkowe a jednocześnie dość naturalistyczne :)

    OdpowiedzUsuń