28 maj 2015

Tajemnicze Złote Miasta

Czy ktoś z was pamięta jeszcze Esebana, Zię oraz Tao i jego gadającą papugę Kokapetl?

Pewnie nie wszyscy, więc powiem o nich kilka krótkich słów.

Akcja tej bajki rozgrywa się w XVI wieku podczas Epoki Wielkich Odkryć Geograficznych, a dokładnie rozpoczyna się w Hiszpańskiej Barcelonie, po czym przenosi się do Ameryki Południowej. Głównymi bohaterami jest trójka dzieci: Esteban (chłopiec nazywany Dzieckiem Słońca), Zia (Inkaska dziewczyna porwana przez Pizarra) oraz Tao posiadający gadającą papugę Kokapetl (ostatni przedstawiciel tajemniczego ludu Heva). To właśnie dzięki tym postaciom podróżującym przez kontynent Ameryki Północnej, można zobaczyć odtworzony w realistyczny sposób Nowy Świat (w tym między innymi Macchu Piccu czy rysunki z Nazca) oraz budzące podziw fantastyczne maszyny pozostawione przez tajemniczy lud. Dzieci próbują rozwikłać zagadkę przeznaczenia tajemniczych medalionów, które prowadzą wprost ich do wrót jednego ze Złotych Miast. W między czasie głównych bohaterów poszukuje hiszpański gubernator Pizarro, owładnięty żądzą złota i pragnący je zdobyć za wszelką cenę.

Bajkę tą obejrzałam po raz pierwszy, gdy miałam może z 5 czy 6 lat i byłam pod jej wielkim wrażeniem. Z biegiem czasu pamięci wyleciał tytuł animacji, lecz pozostał obraz Złotego Kondora na tle wschodzącego lub zachodzącego słońca. Kilka lat temu koledze opowiedziałam o tym, co zapamiętałam z lat dzieciństwa. Z wielkim uśmiechem twarzy odparł, że są to „Tajemnicze Złote Miasta”. Niezmiernie się z tego ucieszyłam, w niezmierzonych głębiach Internetu odnalazłam wszystkie 39 dziewięć odcinków i na nowo odbyłam przygody z Estebanem, Zią oraz Tao. 

Dopiero dość niedawno doszłam do wniosku, mimo że niemal całą bajkę zapomniałam, to w pewnym sensie utkwiła ona w głęboko w mojej podświadomości. Z biegiem czasu mogę powiedzieć, że gdy podrosłam moje w kręgu mojego zainteresowanie znalazły się starożytne cywilizacje a szczególnie te, które zamieszkiwały Amerykę Południową. Jako że, w tamtym okresie mojego życia nie przepadałam za czytaniem książek, to oglądałam filmy emitowane w polskiej telewizji i to, co było w nich pokazywane niezwykle mnie fascynowało. W trakcie mojej ścieżki edukacyjnej rozważałam nawet, że archeolog to idealny zawód dla mnie.

Znalazłam informację, że we  Francji w roku zebrano odpowiednie fundusze, aby stworzyć kontynuację dobrze znanej nam bajki. Sezon 2 składa się z dwudziestu sześciu odcinków i podobno będzie sezon 3. Akcja bajki przenosi się z Ameryki Południowej na kontynent Azjatycki. Główni bohaterowi w dalszym ciągu poszukują Tajemniczych Złotych Miast. Zmianie uległ jej tytuł, to już nie "Tajemnicze Złote Miasta" tylko "Esteban i Zia w poszukiwaniu 7 Złotych Miast" ("Esteban et Zia à la recherche des 7 Cités d'Or"). Z czystej ciekawości obejrzałam zwiastun i stwierdziłam, że to już nie dla mnie, bajka straciła ten klimat, który był tak dla niej charakterystyczny, dodatkowo nagrana na nowo muzyka brzmi co najmniej dziwnie... A szkoda, myślałam, że niezwykle mnie wciągną najnowsze przygody Estebana, Tii oraz Tao.   

A co Wy myślicie o tej legendarnej animacji?


5 komentarzy:

  1. PAMIĘTAM! Oglądałam :)
    Tzn. nie do końca pamiętam, 90% informacji wyleciało mi z głowy.

    PS
    "Złoty Kondor", a już chciałam pisać, że marzyłam o złotym kormoranie XD

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli nadal Cię ciekawi ta bajka to jest dostępna na youtube :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi kojarzy się ta animacja z Sindbadem, bo akurat wymienionej przez Ciebie bajki nie znam. jednak skoro jest w zasięgu to zobaczę jakie to przygody :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ahhh stare dobre czasy... ;) i stare dobre bajki - teraz już takich nie robią.

    OdpowiedzUsuń